Michael Jackson’ın tarihi “Thriller” albümünün yapımcılığından, ödüllü film ve televizyon müzikleri yazmaya ve Frank Sinatra, Ray Charles ve yüzlerce sanatçıyla iş birliği yapmaya kadar geniş bir mirasa sahip olan müzik devi Quincy Jones 91 yaşında hayatını kaybetti.
Jones’un sözcüsü Arnold Robinson, sanatçının dün gece Los Angeles’ın Bel Air bölgesindeki evinde ailesinin yanında öldüğünü açıkladı.
Aile tarafından yapılan açıklamada, “Bu gece, kalbimiz dolu ama kırık bir şekilde, babamız ve kardeşimiz Quincy Jones’un vefat haberini paylaşmak zorundayız. Bu ailemiz için inanılmaz bir kayıp olsa da, yaşadığı harika hayatı kutluyor ve onun gibi bir başkasının asla olmayacağını biliyoruz” denildi.
Jones, Chicago’nun Güney Yakası’nda çetelerle uğraşırken gösteri dünyasının zirvelerine tırmanmış, Hollywood’da başarılı olan ilk siyah yöneticilerden biri olmuş ve Amerikan ritim ve şarkılarının en zengin anlarını da içeren olağanüstü bir müzikal katalog biriktirmişti.
Yıllar boyunca, üzerinde onun adının yazılı olduğu bir plağa sahip olmayan bir müziksever ya da eğlence sektöründe ve ötesinde onunla bir bağlantısı olmayan bir lider bulmak pek mümkün değildi.
Quincy Jones, başkanlar ve yabancı liderlerle, film yıldızları ve müzisyenlerle, hayırseverler ve iş liderleriyle arkadaşlık etti.
Count Basie ve Lionel Hampton ile turneye çıktı, Sinatra ve Ella Fitzgerald’ın plaklarını düzenledi, “Roots” ve “In the Heat of the Night” filmlerinin müziklerini besteledi, Başkan Bill Clinton’ın ilk açılış kutlamasını organize etti ve Afrika’daki açlığa yardım için 1985 yılında yapılan “We Are the World” adlı yardım albümünün tüm yıldızlar tarafından kaydedilmesini sağladı.
“We Are the World” şarkısının ortak bestecisi ve öne çıkan şarkıcılar arasında yer alan Lionel Richie, Jones’u “usta orkestratör” olarak adlandırmıştı.
Plakların dakikada hâlâ 78 devirde çalındığı zamanlarda başlayan kariyerinin en büyük onuru, muhtemelen Michael Jackson ile yaptığı prodüksiyonlardı: “Off the Wall”, “Thriller” ve “Bad”, tarzları ve çekicilikleri açısından neredeyse evrensel albümlerdi.
Jones’un çok yönlülüğü ve hayal gücü, çocuk yıldızdan “King of Pop”a (Popun Kralı) dönüşen Jackson’ın patlayıcı yeteneklerinin ortaya çıkmasına yardımcı oldu.
“Billie Jean” ve ‘Don’t Stop ’Til You Get Enough” gibi klasik parçalarda Jones ve Jackson disko, funk, rock, pop, R&B, caz ve Afrika ilahilerinden küresel bir ses ortamı yarattı. “Thriller” için en unutulmaz dokunuşlardan bazıları, türü birleştiren “Beat It”te gitar solosunu Eddie Van Halen’a yaptıran ve girişte korkunç bir seslendirme için Vincent Price’ı getiren Jones’un katkılarıydı.
“Thriller” sadece 1983’te 20 milyondan fazla sattı ve Eagles’ın “Greatest Hits 1971-1975″ albümüyle birlikte, en çok satan albüm için yarıştı.
Jones 2016’da Kongre Kütüphanesi’ne verdiği bir röportajda “Bir albüm iyi gitmezse herkes ‘yapımcıların hatası’ der; o halde iyi giderse bu da sizin ‘hatanız’ olmalı”. Parçalar birdenbire ortaya çıkmıyor. Yapımcı, vizyonun tamamlanmasına rehberlik edecek beceri, deneyim ve yeteneğe sahip olmalıdır” demişti.
2001’de yazdığı otobiyografisi “Q”’da, onur ve ödüllerinin listesi 18 sayfayı dolduruyor: O dönemde 27 Grammy (şimdi 28), bir onursal Akademi Ödülü (şimdi iki) ve “Roots” için bir Emmy almıştı. Ayrıca Fransa’dan Legion d’Honneur, İtalya Cumhuriyeti’nden Rudolph Valentino Ödülü ve Amerikan kültürüne katkılarından dolayı Kennedy Center’dan takdirname aldı.
1990’da “Listen Up” adlı bir belgesele konu oldu. “The Lives of Quincy Jones” adlı belgesele ve kızı Rashida Jones tarafından 2018 yılında çekilen bir filme de konu olmuştu. Anı kitabı da onu çok satan bir yazar haline getirmişti.