RTÜK: 4 kanala 'Kılıçdaroğlu' cezası

RTÜK: 4 kanala 'Kılıçdaroğlu' cezası

30 Mayıs 2022 Pazartesi  |   Kötü

Radyo ve Televizyon Üst Kurulu (RTÜK) bugünkü toplantısında CHP Genel Başkanı Kemal Kılıçdaroğlu’nun, TÜRGEV ve Ensar Vakfı üzerinden Amerika’ya para aktarılması ile ilgili açıklamasını haberleştiren kanallara ceza yağdırdı. RTÜK ayrıca, çiftçilerin tarlalarını ekemediği söyleyen FOX Ana Haber sunucusu Selçuk Tepeli'nin sinirlenerek önündeki bardağa vurmasını da "ihmal" sayarak kanala para cezası verdi. 

Ensar Vakfı ve TÜRGEV’in şikayeti üzerine toplanan kurul, iddiaları haberleştiren TELE1, KRT, Flash TV ve Halk TV’ye oy çokluğuyla tavandan yüzde 3 para cezası verdi. 

Türkiye Gazeteciler Cemiyeti'nin (TGC) konuyla ilgili açıklaması şöyle:

“RTÜK’ün CHP Genel Başkanı Kemal Kılıçdaroğlu’nun açıklamalarını ve belgelerini yayınlayan Tele1, KRT, Flash TV ve Halk TV’ye oy çokluğuyla tavandan yüzde 3 para cezası vermesi Anayasa’ya, basın özgürlüğüne, haber alma hakkına ve demokrasiye vurulan bir darbedir! Kamuoyunun haber alma hakkının engellenmesidir. RTÜK’ün Yayın Hizmeti ilkelerinin ihlaline ilişkin verdiği kararlar, çok sesli demokratik toplum düzeninin gereklerine uygun olmalıdır. Televizyon ve radyoların haber yaparken, cezalandırılma korkusu ve ceza tehdidi altında olması basın özgürlüğünün önündeki en büyük engeldir. RTÜK’ün bu kararı yine kamusal meseleleri tartışmaktan caydırıcı bir rol oynayacak, sansüre ve oto sansüre neden olacaktır. Basın özgürlüğü,  Anayasamız gereğince resmi makamların müdahalesi olmaksızın haber veya fikir almak ya da vermek serbestliğini kapsamaktadır. Bu nedenle RTÜK’ü bir kez daha tarafsız davranmaya, kararlarında Anayasa’ya, basın ve düşünceyi ifade özgürlüğüne saygılı olmaya çağırıyoruz.”

Basın Konseyi de şu açıklamayı yaptı:

"Radyo Televizyon Üst Kurulu (RTÜK)  televizyon kanallarına kestiği cezalarla, yine halkın haber alma hakkına, düşüncenin yayılmasına, demokrasinin önüne çekilen set olmayı amaçlamıştır.

CHP Genel Başkanı Kemal Kılıcdaroğlu'nun açıklamalarının HALK TV, TELE 1, KRT ve FLASH TV tarafından yayınlanmasının ‘suç’ olduğu gerekçesiyle idari para cezası uygulanması, bilgi kanallarının korkutulması, ifade ve haber alma özgürlüğüne açık müdahaledir. Bir siyasi parti liderinin eleştirel düşüncesini yaptığı yayınla açıklamasını suç sayan RTÜK'ün iktidar kontenjanından atanan Üst Kurul üyelerinin, ülke siyasetine yön verme çabaları, tam anlamıyla yasaklamadır. 

Kılıçdaroğlu’nun açıklamasının yayınlanmasının üzerinden saatler geçmeden işlem başlatılması; Üst Kurul’un ceza kesmek için alelacele toplanması bir ilktir. Yine ilk kez bu yolla bir siyasi partinin genel başkanına, bir daha böyle bir açıklama yapılmaması için RTÜK’ün gözdağı vermesine tanık olunmuştur. İddiaların odağındaki TÜRGEV ve ENSAR adlı iki vakfın şikâyetinin böylesine bir hızla, incelenme bile yapılmadan televizyon kanallarına yağdırılan cezalarla sonuçlandırılması, apaçık Türkiye demokrasisinin, anayasal hakların, yasaların, halkın haber alma hakkının yok sayılmasıdır. 

Bilinmelidir ki, eğer suç varsa, ortaya çıkarılmalı, bilgi kanalları açık olmalıdır ve halkın bilgilendirilmesi asıldır. RTÜK’ün yine aynı toplantıda, sunucusunun yayın refleksiyle yaptığı masum bir hareket gerekçe göstererek FOX TV’ye ağır ceza vermesi de kabul edilemez.

Demokrasilerde anayasal hakların güvencede olmaması, özgür düşüncenin yok sayılması, kimsenin haddi olmamalıdır. Aksi halde sandıklardan şaibeli sonuç çıkar ki, bu ayıp ile hiçbir ülke demokratik iklimde yaşatılmaz. Bu tür yasaklama balyozları, bir süreliğine kuvvet gibi görülse de özgür düşünce ve bağımsız medya gücü ile yol alınması esastır. Ekran karartma, para cezaları, haberin yayılmasına engellemelerle demokrasinin ilerleyemeyeceği, açıktır."

Karara tepki gösteren RTÜK Üyesi İlhan Taşçı da, “Bu bakışla, partilerin canlı verilen grup toplantıları sansürlenir, muhalefetin sesi duyulmasın diye Meclis TV’nin fişi de çekilebilir” dedi. 

Taşçı, şu paylaşımları yaptı: 

1-RTÜK, Sayın Kılıçdaroğlu'nun ülkeyi sarsacak, manşet haber niteliğindeki açıklamaları ve ifşa ettiği belgeleri yayınlayan Tele1 KRT, Flash ve Halk TV’ye oyçokluğuyla tavandan %3 para cezası verdi 

Karar, basın özgürlüğüne, haber alma hakkına ve demokrasiye vurulan bir darbedir! 

2- RTÜK yayıncılara Kılıçdaroğlu’nun elinde belge de olsa, söyledikleri doğru da olsa yayınlarsanız ceza keserim, sansürlerim” gözdağını veriyor. Bu bakışla, partilerin canlı verilen grup toplantıları sansürlenir, muhalefetin sesi duyulmasın diye Meclis TV’nin fişi de çekilebilir. 

3- Türgev ve Ensar’ın şikayet dilekçelerine verilen sayı numaranın mürekkebi kurumadan RTÜK Başkanı Ebubekir Şahin özel talimatla akşam rapor hazırlattı. Yüzlerce şikayet dilekçesi aylardır hatta yıllardır işleme bile alınmazken şimdi bu neyin telaşı, kimlere yaranma arayışı!!!”

FOX'a da ceza

RTÜK, FOX TV sunucusu Tepeli'nin çiftçilerin yaşadığı zorlukları anlatan bir haberin ardından "Efendim şimdi bu ülkenin çiftçilik yapan insanlarının yarısı işi bıraktı. Geç abi, öbür habere geç gözünü seveyim ya" diyerek elindeki kâğıdı fırlatması ve önündeki bardağa vurmasına ilişkin olarak kanala para cezası verdi.  

RTÜK üyesi Okan Konuralp, Twitter'dan yaptığı açıklamada, "Selçuk Tepeli’nin tarımın ve çiftçilerin durumuna ilişkin itirazını/ üzüntüsünü yayın masasındaki bardağa vurarak ifade etmesinden de bir ihmal çıkartan RTÜK, FOX TV’ye de para cezası verdi. Tüm kararlar oy çokluğuyla alındı. Kamuoyuna saygıyla duyurulur!"  dedi.

(Medyaradar, Medya Günlüğü)