Güler misin ağlar mısın!

Güler misin ağlar mısın!

12 Nisan 2020 Pazar  |   Günlük

Türk medyasının ajanslardan gelen her haberi kontrol etme ihtiyacı duymadan, başlığını bile değiştirmeye üşenerek hemen yayınlama alışkanlığı trajikomik durumlara yol açıyor. 

Önce pek çok internet sitesinde yer alan haberi okuyalım: 

“Rusya'da Putin'de ziyaret ettiği hastanede 180 doktor koronavirüse yakalandı. Rusya'nın başkenti Moskova'da bulunan ve bölgenin en büyük hastanelerinden olan No Mitin'de görev yapan doktorlarda koronavirüs belirtilerine rastlanırken, doktorların tümüne test yapıldı. Hastanede görev yapan 180 doktor ve başhekimde koronavirüs tespit edildi. 

Hastanenin Başhekimi Yulia Sergeeva'nın koronavirüs nedeni ile yoğun bakıma alınırken, hastane tamamen boşaltıldı. Hastanede yatan hastalar başka hastanelere sevk edilirken, hastanenin kapısına 20 Nisan'a kadar kapalı olduğuna dair yazı asıldı. Yetkililer, başhekiminde içinde bulunduğu 52 doktorun durumunun ağır olduğunu açılarken, Rusya'da korona virüsü ile ilgili artan vaka ve çalışmalara dair Kremlin Sözcüsü Dimitri Peskov da açıklama yaptı...” 

Haber böyle. 

Böyle de, neresinden tutsanız elinizde kalan bir haber bu!

Türk medyasında yer alan haberin kaynağı, İHA’nın Moskova’dan geçtiği haber. 

Moskova'da Türkçe yayın yapan TürkRus.Com sitesindeki meslektaşlar uyarınca biz de araştırmaya başladık.

İHA kaynak belirtmemiş ama haberi Rus meduza sitesinden almış. 
 

 

Gelelim yanlışlara… 

Haberde iddia edildiği gibi 180 doktor koronavirüse yakalanmamış. İspanya’dan dönen başhekim Yuliya Sergeyeva’da virüs çıkınca poliklinik (hastane değil) karantina altına alınmış. 

Peki, o zaman 180 nereden çıkıyor? 

Polikliniğin adından! 

Yani burası “180 numaralı poliklinik” olarak geçiyor. 

“52 doktorun durumu ağır” konusuna gelince… 

52, koronavirüse yakalanan başhekim Sergeyeva’nın kaldırıldığı hastanenin adı!

Peki, Türkçe haberde geçen “No Mitin” neresi? 

O da 180 numaralı polikliniğin bulunduğu Mitino semti!

Haberdeki "Putin'in ziyaret ettiği hastane" ifadesi de doğru değil.

Putin Mart ayında 40 numaralı hastaneyi ziyaret etmişti! 

Yani İHA’nın yanlışlarla dolu, neredeyse içinde tek bir doğru bulunmayan haberine Türk medyası hemen ortak olmuş.

Ama haksızlık etmeyelim, haberde doğru tek bir unsur var: Rusya'nın başkenti Moskova! 

Sorabilirsiniz, “Editörler Rusça bilmek zorunda mı” diye. 

Elbette değil. 

Ama editörler haberi ajanstan geldiği şekliyle kullanmak yerine en azından İngilizce kaynaklardan kontrol etmeliydi. 

Etmeyince ortaya böyle güler misin ağlar mısın durumu çıktı.
 

Etiketler:  Rusya